Pilzno, Muzeum Regionalne w Pilźnie

EKSPONAT MIESIĄCA - DO ZUP, SOSÓW I DAŃ WSZELAKICH

Data wydarzenia: 2021-01-05

Dawne reklamy sklepowe firmy MAGGI, 20-lecie międzywojenne

metal, emalia,  grafika klasyczna z charakterystyczną spójną kolorystyką

Zbiory prywatne

 

Maggi – dzisiejsza międzynarodowa marka przypraw do zup, sosów oraz innych produktów spożywczych powstała 135 lat temu, w Szwajcarii. Założycielem wytwórni, a także pomysłodawcą wyrobu był Julius Maggi, syn właściciela młyna. Odziedziczył on po ojcu firmę w szwajcarskiej wiosce niedaleko Zurichu, która produkowała mąkę pszenną. Juliusowi to jednak nie wystarczało. Jego marzeniem było stworzenie produktów żywnościowych, które stałyby się tak wszechobecne jak sól czy pieprz. Chyba mu się udało, bo Maggi jest na rynku już blisko półtora wieku i wielu konsumentów nie wyobraża sobie gotowania bez niej.

Julius Maggi wprowadził na rynek przyprawę Maggi [Maggi – Würze] oraz pierwsze zupy w proszku, w roku 1886. Rok później przyprawa została zarejestrowana w Niemczech, a w kolejnych latach „zalała” całą Europę.

Kuchenne wynalazki Juliusa szybko zdobyły uznanie na rynku. Marka Maggi rozpoczęła ekspansję międzynarodową. Do 1888 roku syn właściciela młyna otworzył filie w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech. Julius Maggi był bardzo przedsiębiorczym człowiekiem. Żeby zniechęcić potencjalnych naśladowców zarejestrował odmiany swojego nazwiska, w różnych krojach pisma, w dziesiątkach krajów. Tylko w Szwajcarii zabezpieczył co najmniej 18 wariacji swojego nazwiska, od Maggi po Magique. Można powiedzieć, że był pionierem PR-u.

Julius Maggi bardzo chętnie inwestował w reklamę – jest jednym z pierwszych, którzy użyli lakierowanych tablic jako wiszących reklam na zewnętrznych ścianach sklepów spożywczych. Maggi zapoczątkował także kampanie reklamowe w tramwajach, wagonach kolejowych oraz w Paryżu, na łodziach pływających wzdłuż Sekwany. Produkty Maggi były także rozdawane na ulicach. Bezpłatne próbki gorących zup i bulionów nalewano ze srebrnych urn.

Polskie gazety codzienne w dwudziestoleciu międzywojennym pełne były reklam produktów MAGGI’ego. Reklamy MAGGI wisiały także na ścianach wielu pilźnieńskich sklepów z towarami mieszanymi.

W związku z rozpoczęciem z dniem 25 maja 2018 r. stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, prosimy o zapoznanie się z Klauzulą informacyjną. Zamknij